To υδρογόνο αποτελεί κομβικό σημείο στον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη σταδιακή απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, γεγονός που αποτυπώνεται στο Σχέδιο REPowerEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εισαγάγει έναν νέο «επιταχυντή» υδρογόνου, για να διασφαλίσει πως έως το 2030 θα παράγονται εντός της Ε.Ε. 10 εκατ. τόνοι ανανεώσιμου υδρογόνου, ενώ άλλα 10 εκατ. τόνοι θα εισάγονται. Η Ε.Ε. ολοκληρώνει σύντομα το ρυθμιστικό πλαίσιο για την τόνωση της παραγωγής και κατανάλωσης υδρογόνου, ενώ επιταχύνει τα τεχνικά πρότυπα που θα διέπουν τα σχετικά έργα (παραγωγή, υποδομή, κατανάλωση).
Εως το 2030 θα επενδυθούν 27 δισ. Ευρώ για την ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών υδρογόνου. Επίσης, θα δοθεί η δυνατότητα αγορών ποσοτήτων υδρογόνου σε κεντρικό επίπεδο από πλευράς Επιτροπής για λογαριασμό όλων των κρατών-μελών, αλλά και τρίτων χωρών, όπως Ουκρανία, Μολδαβία, Γεωργία, και χωρών των Δ. Βαλκανίων. Στόχος, να εξοικονομηθούν οι εισαγωγές αερίου της τάξης των 50 δισ. κ.μ. Οι πρώτες άδειες για κοινά έργα εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα καλύπτουν τις ανάγκες πολλών κρατών-μελών αναμένεται να χορηγηθούν εντός του έτους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως θα δώσει και ιδιαίτερη βαρύτητα σε έργα σε χώρες εκτός Ε.Ε., όπως η Αίγυπτος, για παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που στη συνέχεια θα εισάγεται.
Εθνική στρατηγική
Tο Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής για την προώθηση τεχνολογιών και εφαρμογών υδρογόνου και άλλων αερίων από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση προσεχώς, όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο του Athens Energy Dialogues. Η εθνική στρατηγική προβλέπει έναν «οδικό χάρτη» για τη δημιουργία της εγχώριας οικονομίας υδρογόνου, που θα καλύψει την παραγωγή και διανομή υδρογόνου και ανανεώσιμων αερίων, τη χρήση υδρογόνου και βιοαερίου. Θα περιλαμβάνει τις νέες διατάξεις νομοθεσίας, το ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο, θέματα έρευνας και τεχνολογίας, ενώ θα δίνει και μια διεθνή και γεωπολιτική διάσταση, που θα καλύπτει τις μελλοντικές ανάγκες τόσο σε εισαγωγές όσο και εξαγωγές. Την ίδια ώρα, ο Ομιλος Κοπελούζου προωθεί μεγάλη επένδυση για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου. Τα 2/3 της ηλεκτρικής ενέργειας που θα έρχονται στην Ελλάδα θα χρησιμοποιούνται για παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που στη συνέχεια θα εξάγεται. Το «White Dragon» παράλληλα αποτελεί το πιο φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία υποδομών παραγωγής υδρογόνου στην Ελλάδα και είναι υποψήφιο προς ένταξη στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (IPCEI) υδρογόνου της Ε.Ε.
Συντονιστής του έργου έχει αναλάβει η ΔΕΠΑ Εμπορίας σε συνεργασία με την Advent Technologies, την Damco Energy (Ομιλος Κοπελούζου), τη ΔΕΗ, τον ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛ.ΠΕ., τη Motor Oil, τη Σωληνουργεία Κορίνθου (Ομιλος Βιοχάλκο), την εταιρεία διαχείρισης του αγωγού φυσικού αερίου TAP και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Η επενδυτική πρόταση με αντικείμενο την ανάπτυξη «ενός καινοτόμου, ολοκληρωμένου έργου πράσινου υδρογόνου στην ελληνική επικράτεια, που καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου», με προϋπολογισμό άνω των 8 δισ. ευρώ, έχει ήδη υποβληθεί στην ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μεγάλες επενδύσεις στον τομέα του μπλε και πράσινου υδρογόνου προωθούν ήδη και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.) στο πλαίσιο του σχεδίου «Vision 2025», που είχε παρουσιαστεί στα μέσα του περασμένου χρόνου.
ΔΕΗ – Motor Oil
Η πρόσφατη συμφωνία ΔΕΗ – Motor Oil προβλέπει την αξιοποίηση ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται από φωτοβολταϊκά συστήματα της ΔΕΗ για τη λειτουργία μονάδας ηλεκτρόλυσης, με σκοπό την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Η Motor Oil, παράλληλα, έχει καταθέσει προς ένταξη στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI) στις τεχνολογίες υδρογόνου το σχέδιο «Blue Med», την παραγωγή και την προμήθεια χαμηλού κόστους βιώσιμου πράσινου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καλύπτοντας τόσο την ελληνική όσο και τη διεθνή αγορά.
Επίσης, προγραμματίζει την κατασκευή του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού οχημάτων που χρησιμοποιούν υδρογόνο στην Ελλάδα σε νέο πρατήριο της AVIN OIL, πλησίον της εθνικής οδού Αθηνών – Κορίνθου. Ο Oμιλος Motor Oil είναι ήδη παραγωγός υδρογόνου, καθώς διαθέτει μία μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας (CCR), που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν. Επίσης, διαθέτει μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR), προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες του διυλιστηρίου. Τέλος, ο Ομιλος ΤΙΤΑΝ αποσκοπεί στην παραγωγή τσιμέντου μέσω «πράσινου» υδρογόνου μέσα από το έργο H2CEM, ώστε να μειώσει σημαντικά το ανθρακικό του αποτύπωμα. Η Advent Technologies προγραμματίζει την κατασκευή στη Δυτική Μακεδονία βιομηχανικής μονάδας για την παραγωγή των κυψελών καυσίμου του υδρογόνου. Η B&T Composites θα δημιουργήσει στη Δ. Μακεδονία εργοστάσιο παραγωγής δεξαμενών ινών άνθρακα, για την αποθήκευση υδρογόνου σε χαμηλές έως υψηλές πιέσεις και τη μεταφορά του αερίου.